Längdskidåkning är en sport som våra grannar norrmännen är ganska duktiga på. Där finns det en utbredd kultur av att åka på utflykter tillsammans med familjen på längdskidor och det är en av de stora anledningarna till deras dominans inom världseliten. Men allt fler här hemma i Sverige börjar också att upptäcka denna fantastiska sport. Bland dessa finns det ett antal som väljer att träna lite hårdare, de som kanske siktar mot en specifik tävling, eller de som bara tycker att det är kul att bli bättre. Här kommer därför några tips på hur man kan utvecklas som längdåkare.

Träna på gymmet

Längdåkning är i första hand en konditionsidrott. Men för att kunna åka snabbt och klara av en hög träningsbelastning krävs att man har en genomstark kropp och är relativt explosiv. Denna träning gör man bäst på ett gym. Är man en naturmänniska som uppskattar att träna ute i skog och mark kan ett gym tyckas vara en smula oinspirerande. Men det finns metoder att hantera detta på. För det första kan man se till att ha rätt utrustning i form av kläder, kanske några snygga träningstoppar dam eller något annat tjusigt plagg. Genom att investera i till exempel snygga träningstoppar för dam, så kommer upplevelsen på gymmet att bli roligare. Man blir helt enkelt lite mer motiverad. Ett annat tips är att ta med sig några kompisar och träna tillsammans, kanske på ett arrangerat pass, såsom cirkelfys.

Löpning

På många håll i Sverige finns det inte speciellt mycket snö under så lång tid. Tiden som man som längdåkare tvingas träna utan snö är alltså lång och detta kan vara omotiverande för många. Men faktum är att detta kan vara lite av en fördel, då man har extra goda möjligheter att genomföra sin grundträning och bli riktigt genomtränad innan längdsäsongen drar igång. Inte ens världens bästa längdåkare lägger mer än cirka hälften av sin tid på längdskidor och rullskidor och alla som vill bli bra på längdskidor måste förstå att man inte enbart kan ge sig ut i spåren och åka. Löpning är till exempel ett av de absolut mest effektiva sätten att förbättra sin kondition och sin förmåga att ta upp syre och bli av med koldioxid. Vill man aktivera hela kroppen kan löpning i uppförsbacke med stavar vara att rekommendera. Kompletterar man detta med en del rullskidor och styrketräning kommer man att märka att man snart når en enormt bra form och är redo för vintern.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.